fredag den 6. november 2015

Novemberhaven.


Novemberhaven er stadig fin på sin helt egen måde. Der er blomst i både roser, valmuer, morgenfruer, storkenæb, hortensia, nellikerod, kattehale, georginer, judaspenge, stolte kavalerer og tallerkensmækkere, alle kan de stadig nydes i haven, omend de ikke er mange, og ikke så nye og friske, som for et par måneder tilbage.

Havearbejdet har ligesom sat sin slutspurt ind, lidt ligesom det gør det i foråret. En efterårsslutspurt om man vil...
Nu er det blevet tid til at lægge løg i alle afskygninger, at grave georginknoldene op og at plante nye stauder og dele og omrokere de gamle. Måske er der nogen man kan bytte med, så man får helt nye planter i sin have. Alt skal helst nåes inden frosten for alvor går i jorden, og gør arbejdet besværligt, og planterne mere sårbare.

Vi høster stadig hindbær, både gule og røde og i drivhuset har vi stadig masser af de sødeste chokoladetomater, som vi henter til madpakkerne.

Jeg har lånt en kæmpe stak havebøger på biblioteket, og når mørket falder på nyder jeg helt vildt at sidde indenfor og drømme om blomster, planter, køkkenhave og alle de nye haveting jeg gerne vil prøve af til næste år.

Vinterhalvåret giver på en måde en pause med havearbejdet, og giver fornyet energi og lyst til en ny havesæson.

2 kommentarer:

Livsglimt sagde ...

Jeg har en tradition med, at jeg er i haven fra 1 marts til 1 november - og så lukker jeg ned. Vinteren bliver så dejlig kort, når den kun varer fire måneder og jeg synes, det er rart nok med en pause fra "havestressen". Der er jo så utrolig meget jeg gerne vil! Så det er fint med en pause, men kun fordi det hele heldigvis starter forfra til næste år :-)

Anna Helene sagde ...

Årh eeeelsker de sidste blomster! Så intense og smukke.